onsdag 22. juni 2016

Flytende gull på svarte flasker

-        The Prepper Diaries
I felten med Warblogger Wood

Jeg hadde aldri trodd at Mr. Shu-Shine var en gjerrig mann, men da kelneren kom med tørre kjeks, ante jeg det verste.

Det var siste fredagen i måneden, og jeg skulle møte Mr. Shu-Shine på en av byens ærverdige restauranter. Kelneren behandlet meg som prinsessegemal og gnidde av det allerede rene bordet med en skitten klut.
 – Så du skal treffe Mr. Shu-Shine, Den store vinkjenneren, sa han.
Et velbrukt, burgunderrødt vinkart ble stukket inn i hendene mine, og jeg formelig så dollartegn danne seg over hodet hans. Her fantes det ikke spor av kinesisk risvin eller bulgarsk tresprit.  Siden dette var en kjølig, regndryppende sommerkveld, ville rødvin varme ganen, og jeg valgte en Chateau Lafite-Rothschild 1976 til en favørpris av 6143 kroner. Mr. Shu-Shine hadde sagt at han skulle betale. Tross alt var han jo børsmillionær.

Det plinget i Galaxy’en hvor det sto - Nyt vinen, men spar et glass til meg!
Jeg hadde knapt rukket å lese ordene over glasskanten før Mr. Shu-Shine gjorde sin entre. Han kom antrukket i sin moteriktige Burberry-kappe med Tweed dress fra Dundee. Skoene var rå kvalitet fra Lloyds, og slipset var selvsagt kjøpt i Bond Street i beste Paisley-mønster. Penger snakker sitt eget språk.

Kelneren kom småløpende med et brett av ekte sølvplett og nærmest knakk i underlivet da han bøyde seg på ekte lakeivis. Han løftet av lokket på en liten skål der det lå 10 – 15 kanapeer uten annet pålegg enn tannpirkere. Jeg kunne formelig se ham for meg i hovedrollen som Igor i Frankenstein-filmene.
- Hvorfor dette påfunnet med tørre kjeks, spurte jeg med et skjevt smil, mens jeg raskt fylte glasset på nytt med den gudgitte franske. Her gjaldt det å bøtte nedpå i tilfelle Mr. Shu-Shine skulle sende den halvfull ut med kelneren. Jeg visste aldri hvor jeg hadde vinelskeren, men han var min døråpner inn i det halvhemmelige brorskapet av økonomiske preppere. Dessuten var han en vinkjenner som elsket å legge ut om vinkunnskapene sine. Jeg fikk det beste av to verdener. Dessuten lærte jeg noe.

Økonomisk prepping
Norske preppere har sin egen forening med felles motto: Hvordan overleve best mulig når samfunnet kollapser? De mest ekstreme frykter Armageddon i form av meteortreff, klimakriser eller supervulkaner. Andre igjen er mer moderate ved at de tror tidene vil bli verre i form av ukontrollerbar inflasjon, total utflagging av norsk industri, arbeidsløshet og verdiløs norsk krone med samme lavmål som den islandske. De forsøker å sikre sin framtidige økonomi i krisetider.

Mr. Shu-Shine tilhører sistnevnte gruppe: Han prepper ikke bare i sølv og gull, men også andre ting han føler vil beholde sin verdi etter at papirpenger er blitt verdiløse. Som dreven børsspekulant, er han hellig overbevist om at neste børskollaps vil bli mye verre enn den verden opplevde i 2008 og i 1929.  
- Trikset er å investere litt i mye, for deretter å kjøpe mye av litt. Med andre ord kan du fordype deg i tre temaer du gambler på vil være viktige når det økonomiske kollapset kommer. 
– Er du sikker på at det kommer et økonomisk kollaps, sa jeg med nesen dypt i vinglasset. Det var vanskelig å konsentrere seg om budskapet til Mr. Shu-Shine. Duften av førsteklasses rødvin var berusende distraherende.

Det store bankranet
– La meg stille deg et spørsmål, sa Mr. Shu-Shine og lepjet i seg det siste av Rothschilden. 
– Hvor mye får du i renter i banken din? 
– 0,1 % i det som engang var en bank med sosial profil, svarte jeg sørgmodig.
– Akkurat! Og hvor mye skatt betaler du av de usle bankrentene?
– Det er 28 % inntektsskatt, svarte jeg enda tristere. Mest fordi rødvinen var drukket opp, og begge glassene var tomme som den greske statskassa. 
– Og hvor høy er inflasjonen i Norge akkurat nå?
- Den treffer vel 3 % mot jul, tipper jeg.  
- Og formueskatten din? 
– Ikke snakk! Jeg har ikke gjeld og må betale formueskatt på min 17 år gamle Toyota.
- Der ser du, svarte Mr. Shu-Shine. Du blir rippa off av Staten, Norges Bank og DNB. Du må betale uansett hva du gjør. Det er faktisk mer lønnsomt å ha pengene i madrassen eller i et grade 3 pengeskap. Du kan bare unngå formueskatt hvis du kjenner en god skatterevisor. Visste du at hele 79 % av finanskomiteens medlemmer ikke betaler formueskatt?
 - Ja, sa jeg med hes stemme og nikket mot det tomme glasset. - Dessverre gjør jeg det.

Tørre kjeks til tørre struper
- Se på de tørre kjeksene på fatet. Der ligger en av nøklene til økonomisk prepping. Har du penger til overs bør du investere i ting du er glad i og liker å forbruke.  
– Tørre kjeks? Mistroen må ha lyst i øynene mine fordi Mr. Shu-Shine fortsatte på innpust uten å la seg vippe av pinnen.
- Ikke kjeksene. Vin! Prisen på god vin vil stige mer enn rente- og lønnsøkninger. Siden det ikke lenger er noen vits å ha penger i banken, kjøp ting nå som du vet du vil kjøpe i årene som kommer. Kjøp kasser med god vin. 
Kasser med god vin? Ingen dum tanke. Ikke det at jeg er vindranker, men en flaske eller to god Medoc glir lett ned i løpet av en uke. Mr. Shu-Shine ser at regnemaskinen kverner i hodet mitt og signaliserer til kelneren Igor. –Vel, du har et godt poeng, innrømmer jeg tankefullt. - Hvis jeg drikker 
70 flasker i løpet av et år, vil det koste meg ti tusen. Hvis jeg kjøper dem inn i slutten av desember før den obligatoriske prisstigningen på nyåret, vil jeg betale minst tolv hundre kroner mindre enn det jeg ville ha betalt året etter. Og hvis jeg kjøper fransk, spansk og italiensk lagringsdyktig vin for en 10 års periode, vil gevinsten bli enda større. Dessuten øker førsteklasses viner som lagres godt, enda mer i verdi enn den generelle prisstigningen i samfunnet. 
– Akkurat, utbryter Mr. Shu-Shine gledesstrålende. - Du har forstått poenget. Vin blir dyrere og penger mindre verdt! Løp og kjøp!

Tre forførende kvinner
Igor har dukket opp med en flaske portvin ved siden av Mr. Shu-Shine. - Jeg har gledet meg til å introdusere deg til tre forførende kvinner. Som du vet, er det noen gammelmodige vinelskere som sammenligner vin med kvinner. Denne portvinen, en Kopke Bridge, er en ruby. Den kan nærmest sammenlignes med en fransk can-can pike som friskt og frodig løfter på skjørtene og sparker høyt mot publikum. Du vil elske hennes litt uvørne rufsethet dersom du drikker henne som det hun er. 

Smaken var frisk og litt rå, slik han sa den ville være. Mr. Shu-Shine utførte hele ritualet slik som elskere av vin gjør det. Nesen hans forsvant i dypet av glasset mens han snuste inn duftene. Som reneste Valentino kjælte munnen hans med den røde væsken, smattet, rullet den rundt i munnen slik at alle sansene fikk del i opplevelsen, lukket øynene og åpnet de igjen, henført stirrende mot taket. Det var mer sensuelt enn det beste jeg hadde sett av japansk silkesex. 
– Anbefaler du at jeg satser på Ruby Port som investering? smattet jeg fram. 
– Nei, ikke som investering, men det skader ikke å ha en kasse eller to til hverdagsbruk. Ruby regnes ikke som lagringsvin. Mr. Shu-Shine korket flasken og vinket på kelneren.– Vi trenger bare ett glass. Vi tømte resten av glasset mens Igor bar inn en bregrønn flaske med hvit påskrift. 
– Ah, sa Mr. Shu-Shine. – En tawny port fra Quinta do Noval, lagret på fat fra 1941 og flasket i 1981. Hun regnes for å være langt bedre enn en ruby. Hun er annerledes. En moden tawny er å sammenligne med en tretti-førtiårig kvinne. Hun har levd en stund, tatt til seg erfaring og tid, uten å ha tapt på det. Hun har fremdeles noen skarpe kanter, men er spenstig uten å være overfladisk.
 – Og er tawny port et godt investeringsobjekt? spurte jeg oppmuntret av den runde, velsmakende drikken. For dette var en vin jeg kunne tenke meg å nyte mer av. 
– Absolutt, kom det kontant. Akkurat nå er det liten prisforskjell mellom ruby og tawny port. Det betyr at vi vil se en kraftig prisstigning i løpet av noen år. Bedre med en vinhylle portvin enn penger i kriserammete banker. 
– Men du kan ikke leve av portvin under en økonomisk krise, innvendte jeg mens jeg flyttet flasken over på min halvside av bordet. Ingen smiskende kelner skulle få fjerne denne flasken før den var tom.
-  Nå har ikke vanlige lønnsmottakere råd til en flaske av den typen Igor brakte oss fra restaurantens dypeste vinkjeller, men tawny-portvin er en god investering for framtiden. Den blir ikke bedre på flaske, men på den andre siden vil den holde seg godt i mange, mange år etter at prisen er fordoblet på Vinmonopolet.

Flytende gull på svarte flasker
Jeg gav resten av Noval’en ben å gå på, og jeg stirret forventningsfullt på Mr. Shu-Shine. Hadde han flere ess i ermet? Vintipsene hans var gode, men hvor gode? Som om han hadde stått og lyttet i kulissene, kom kelneren glidende inn med en krystall-dekanter og flettet vinkurv.
 – Se, sa Mr. Shu-Shine ærbødig. - Flytende gull. 
– Den støvete, svarte flasken der, sa jeg og smilte som en bedugget hyene. Mr. Shu-Shine lot som han ikke hørte meg.  
– Kjellerstøv på vinflasker er gudenes tanker, sa han. – Dette er urmoderen i flytende form. Dette er duftende kjønn og jordens frukter. Dette er nøkkelen til nattens gylne drømmer. Mr. Shu-Shine ble lyrisk som en skogsfaun. – Dette er Vintage Port! Hun bærer tradisjonsnavnet Taylor og ble tappet på flaske i 1945. Én av de to beste årgangene i forrige århundre. Vintage port modnes på flaske og kan holde seg i over 100 år hvis hun lagres riktig. Prisen bare stiger og stiger med alder. Vintage port er økonomisk prepping for den spesielt interesserte da inngangsprisen på nytappet årgangsport ligger på 400 - 500 kroner per flaske. Investerer du for eksempel i 2009 årgangen, må hun ikke drikkes før 2021. Investerer du i Quinta do Noval Nacional 2004, koster det deg 5000 kroner per flaske. Bare for å ha sagt det, du kan preppe 15 gram rent gull eller én kilo rent sølv for samme pris. 
– Det var ikke vanskelig å innrømme det, men Mr. Shu-Shine hadde rett. Vi luktet og smattet og Aaa-et i kor. Øynene til Igor glødet av misunnelse der han sto med kurven, og Mr. Shu-Shine ble fjern i blikket. Det var tydelig at han ikke lenger befant seg i denne verden og at hjernen hans var frakoblet all verdens bekymring om dollar, gull og økonomisk kollaps. Mr. Shu-Shine var lykkelig.

Harde fakta – best og verst
Profil
Pseudonym: Mr. Shu-Shine
Yrke: Børsmegler
Alder: 47 år
Utdannelse: Diplomøkonom

Favoritt prepper senario
Eurokollaps

Favoritt prepper verktøy
Rette bekjentskaper

Verste prepper felle
Spre seg på for mange områder

Det verste ved å være en prepper
Noe annet skjer enn det man har preppet for
Drømmer om
Et hemmelig, trygt lager

Favoritt prepper verktøy
En blanding av verktøy for å takle en rekke problemer

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar