tirsdag 10. oktober 2017

Silverinvest

av Robert Wood
Silverinvest er ett av flere selskaper som satser på å selge investeringsmynter i sølv og gull i det voksende norske markedet. Som andre varer går også sølv opp og ned i pris fra minutt til minutt.

The Queens Beasts
Silverinvest har ikke verdens største utvalg, men de har det utvalget som trengs for de som tror det vil lønne seg å investere i sølv. Etter en rask gjennomgang av firmaets tilbud på mynter, lot jeg meg forføre av britiske sølvmynter fra The Royal Mint. The Queens Beast Lion er en 2 oz. mynt (62,42 gram), og ukens tilbud på 333 kroner var et meget godt kjøp. Det samme gjelder Queens Beast Griffin, også på 2 oz. til 337 kroner. Jeg lot meg også friste av årets én oz. Britannia mynt til 168 kroner. Tre flotte mynter jeg vil skrive om ved en senere anledning. Løven og griffen er de to første myntene i en serie på ti våpenskjold dyr, men dessverre skal ikke Silverinvest ta inn de gjenstående åtte myntene til Norge.

Over sølvpris/ounce
En ting jeg liker ved Silverinvest er at firmaet oppgir makspris over sølvpris/ounce når du kjøper mynter fra dem. Tar jeg utgangspunkt i etterspurte Maple Leaf, blir den av Silverinvest solgt for 164,04 kroner per kl.11.30 - 09.10.2017. Og ifølge nettsiden skal dermed prisen være maks 31 kroner over sølvpris/ounce.
   Precious Metal Spot Prices hos Kitco viser at sølv selges for $ 16,90. DNBs valutaliste viser at én dollar koster 8,03 kroner. Det vil si at spotprisen på sølv i skrivende øyeblikk er 135,71 kroner per troy ounce. Dermed blir 164,04 minus 135,71 = 28,33 kroner over spotpris. Med andre ord er denne prisen under de maksimale 31 kroner over sølvpris/ounce. Silverinvest har sitt på det tørre for denne mynten ;-).
   Jeg skulle også ha ønsket at firmaet hadde oppgitt under sølvpris/ounce. Det vil si hvor høy provisjon firma tar ved tilbakekjøp av investeringsmynter kjøpt av dem. Dette ville ha vist hvor mye investeringssølvet må stige i verdi før kundene deres kan selge tilbake med fortjeneste. Silverinvest foretrekker å kjøpe tilbake mynter forseglet og solgt av dem. Ved forespørsel om salg av investeringsmynter ikke kjøpt hos dem ble jeg henvist til konkurrenter.

Større kvanta
Gjennom Silverinvest kan du få levert direkte til adresse fra utenlandske leverandører. «Større kvanta» er kasser med 500 mynter i plastikktuber med 20 – 25 mynter i hver tube.
   Hvis du i dag (09.10.2017) selv importerer en kasse American Eagle Silver dollar, med 500 én dollar mynter, koster den ca. $ 10 000, dvs ca. 80 000 kroner - litt avhengig av transport og betalingsmetode.

Tåkelagte  importregler
I tillegg til kjøpesummen vil Tolletaten tvinge deg til å betale 25 % merverdiavgift før du får lov til å hente ut pengene.
   Silverinvest stiller flere betimelig spørsmål. Ett er hvorfor heller ikke bestille direktesending gjennom dem? Mange kunder har tatt kontakt med oss fordi de ikke får mynter inn i landet uten å betale 25 % moms. Du slipper eventuell krangling med tollvesenet når vi står ansvarlig for forsendelsen.
    Akkurat dette spørsmålet har jeg tatt opp med Tolletaten, men det er ikke mulig å få et fornuftig svar fra etatens juridiske avdeling. Hvorfor gjøres det forskjell på norske borgere ved at noen har tillatelse til å importere investeringsmynter merverdiavgiftsfrie og vanlige borgere ikke har det? Hele ordningen stinker av uredelighet, og man kan lure på hvilke motiver som ligger bak Tolletatens blokkering av individuell import av investeringsmynter. Men du vil møte jernhansken ved egenimport og krav om å betale merverdiavgift.
   Du kan lese mer om dette tema og se utskrift av e-post med de tåkelagte begrunnelser fra Tolletaten som begrunner de forskjellige importregler for samme vare for kong Salomo og Jørgen hattemaker. Jeg anbefaler at du tar opp merverdiavgift-diskrimineringen med Tolletaten og Finansdepartementet hvis du vil importere selv. Tolletatens tåkesvar

Kontaktmuligheter, men amatøraktig websider
Som tidligere web-redaktør og web-designer, vil jeg si at Silverinvest gir sine websider et amatørpreget inntrykk. Kundene hadde tjent på å orientere seg lettere i en bedre layout og oppbygging av web-sidene. Kjerneinformasjonen, for eksempel at man må bestille for minst 800 kroner, kom for mitt vedkommende først fram da jeg skulle avslutte handelen. Det ordnet seg enkelt ved at jeg bestilte en mynt til og dermed kom over minimumsgrensen. Det er også mulig å chatte med eieren av firmaet, og jeg fikk greie svar på spørsmålene mine.

Kort oppsummert
Silverinvest virker som et seriøst firma som tar kundene på alvor. Ved større bestillinger anbefales at du tar direkte kontakt med eier for å avtale betaling og betingelser. http://Silverinvest.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar