tirsdag 6. februar 2018

Sølvmynter

av Robert Wood - sosiolog -
Er investeringsmynter av sølv billige eller dyre? Det kommer an på hvor mange penger du har og hva du sammenligner dem med.

Det går mot vår og en ny konfirmasjonsrunde av "tantebarn". Jeg vet at ungdommen ønsker seg penger i forbindelse med den rituelle overgangen fra barn til voksen. Bestefar fortalte meg at da han var ung under første verdenskrig, var konfirmasjonen en bekreftelse på at han trodde at Jesus Kristus var Guds sønn. Konfirmasjon var også en inngangsbillett til voksenlivet som 14 – 15 åring. Han fikk en dress og noen penger med på veien av sine foreldre, onkler og tanter. Deretter bar det rett ut i jobb. Hele familien måtte bidra til livets opphold som underbetalte arbeidere på fabrikker og verksteder. Bestefar brukte mange år av sitt liv som platearbeider på Strømmens Verksted og fagforeningen sto med faner ved siden av båren hans.

Gode minner
Fra oppveksten har jeg mange gode minner om min bestefar, men jeg har kun tre fysiske ting som arv etter ham: En ravfarget punchbolle, et rektangulært stykke panserstål fra det tyske krigsskipet Tirpitz og en 2 kroners norsk sølvmynt fra 1913. Da jeg ble konfirmert som 15 åring, fikk jeg sølvmynten og fem hundrelapper av ham. Pengene er for lengst byttet til andre ting, men sølvmynten har jeg ennå. En håndfast gave som strekker seg tilbake til den gangen for lenge siden da han fikk sølvmynten i gave fra sin far.

Søvmynter som gave 
Nå er ikke sølv så verdifullt som det var i min bestefars ungdomstid og da Kongens gruve på Kongsberg fremdeles ble drevet med fast hånd. Men sølv er fremdeles et metall som for mange fungerer som en verdibærer. Likevel setter nok tenåringer større pris på dagens penger i gave enn investeringsmynter. I hvert fall i første omgang. Noen vil selge myntene unna til en skrapmetallkjøper til langt lavere pris enn du gav for dem. Andre vil beholde myntene til de blir eldre. Og i så fall så forstår de kanskje at du har gitt dem en slags håndfast aksje, en ressurs som kan tjene som sikring i en usikker økonomisk framtid. For sølv er et edelt malm og i dagens kronglete børsmarked vil sølv som verdibærer forbli noe vanlige mennesker tror er verdifullt uansett hva det koster.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar